DETTA HÄNDER HOS OSS!

Mellanmål

Äter du mellanmål? 

Studier har visat att dem som äter tre huvudmål och två mellanmål om dagen har lättare att gå ner i vikt samt att behålla vikten jämfört med personer som inte äter mellanmål. 

Studier har även visat att dem som äter mellanmål troligen äter mer fibrer, frukt och grönsaker. 

Här kommer 5 tips på hur du kan tänka för att dina mellanmål ska bli ett vinnande koncept.

  1. Balanserade mellanmål 

På samma sätt som du balanserar dina huvudmåltider och andra delar av livet så är det lika viktigt att äta balanserade mellanmål. 

Dina mellanmål bör bestå av kolhydrater, protein och fett. Det är för att du ska känna dig mätt längre och för att hålla energi nivån på topp.

När man planerar sina mellanmål är det bra om man kan använda en råvara på olika sätt. Vi ska inte komplicera mellanmålen utan vi ska fokusera på att göra det enkelt. 

En favorit är keso toppad med bär eller frukt och lite kanel. 

  • Hur stor portion är ett mellanmål? 

Portionsstorlekar är viktigt att tänka på, speciellt när det kommer till dina mellanmål. Om vi använder oss av mellanmålet som jag tipsade om innan. Så skulle en lagom portion kunna vara: 

2dl keso 

1 litet tärnat äpple 

+ lite kanel 

Som du ser behöver inte ett mellanmål vara större utan det ska bara hjälpa till och ge dig extra energi. Vilket kan vara bra att ha på träningspasset. För att sen efter ditt träningspass äta ett av dina huvudmål.

  • Gör det tillsammans i familjen 

Ett annat tips är att se till så att hela familjen är med och planerar vad ni ska äta under veckan. Frukost, lunch och middag. Bestäm även vad ni ska förbereda för mellanmål och låt barnen vara med och laga maten. Det är ett perfekt tillfälle för familjen att umgås och det gör även barnen mer säkra i köket. Barnen får också en chans till att förstå hur enkelt det är att laga god och hälsosam mat.

  • Planering 

Tillåt inte stress bli en del av livet. Jag vet, det är svårt. Men stress är en den största orsaken till att vanor inte hålls. Och då är det viktigt att planera. Se till att du har bra och nyttiga mellanmål hemma och på jobbet. Om du har en dag då du är upptagen hela dagen och inte har tillgång till en kyl, se då till att ta med dig mellanmål som inte behöver stå i ett kylskåp.

Här kommer några exempel på råvaror som klarar sig utan en kyl: 

Kolhydrater: Riskakor och frukt

Protein: Tonfisk på burk, makrill, proteinpulver

Fett: Nötsmör, nötter och avokado. 

  • Ät efter känsla och inte bara för att

Det betyder att du ska vara uppmärksam på varför du äter. Lyssna på kroppen och lägg märke till om du är hungrig eller inte. Koppla ifrån allt runt omkring och försök att vara i nuet när du äter. Genom att lyssna på kroppen och vara närvarande när du äter ger dig en bättre koll på när du är mätt. Detta betyder att du minskar risken till att äta mer än vad kroppen behöver. 

BOKA DINNo-Sweat Intro!

Prata med en coach om dina mål och hur du ska nå dem.

TA DET FÖRSTA STEGET FÖR ATT NÅ DE RESULTAT DU VILL HA!

Fyll i nedanstående uppgifter!

Ring oss på 072-5450705
eller maila oss på 
info@crossfitmedis.se.