Master Yoda och double unders

CrossFit Open närmar sig och med lite “Jedi mind tricks” från Master Yoda kan du väldigt fort bli en mycket bättre atlet och börja gilla saker du fasar. Vad CrossFit Open, Master Yoda, Parkinsons lag, double unders och ångest har med varandra att göra ska jag försöka bena ut. Tiden må läka alla sår men Tiden i sig ger dig inte bättre löpsteg, handstående eller double unders.

När stora tänkare kåserar refererar de ofta till verk skrivna för flera århundraden sen. Historiska verk. Viktiga verk. Hyllade verk. Svåra verk. Verk som jag sällan läst. Eller har hört talas om. Det ger deras ord en tyngd som är svår att uppnå annars antar jag. Mina kulturella och litterära referensramar är något snävare. Så för referenser till detta inlägg fick jag vända mig till Master Yoda i Star Wars. Det är nog det mest filosofiska jag kan hantera.

Inom CrossFit finns det en uppsjö övningar, vissa som spelar till dina styrkor samt vissa som ger dig sprängande huvudvärk, ångest och panikattacker. Du kanske är en person som varje morgon vaknar med en liten klump i magen och hoppas innerligt att just någon av “de där” övningarna inte är med i dagens workout. Du kanske till och med fasar vissa övningar så mycket att du väljer att inte komma på pass som innehåller dem. Det är här Master Yoda kommer in för första gången.

Named must your fear be before banish it you can.

Vad är det du egentligen fasar med t.ex. pass som innehåller löpning? Att du kommer sist? Ingen bryr sig om vem som kommer sist. Att du har ett knasigt löpsteg? Det lär ju inte bli mindre knasigt om du inte springer. Att det är tråkigt? Ok, jag vet inte vad svaret är här förutom att du borde springa oftare. Det är grundläggande för människor.

Du blir bättre om du springer. Punkt. Samma sak gäller handstående. Lista ut vad det är du fasar. Risken att t.ex. ditt huvud ska explodera är ganska liten. Om du betraktar din rädsla så rationellt som möjligt kommer du förmodligen lista ut vad du faktiskt fasar. Då kommer du med största sannolikhet lösa det själv. I annat fall finns vi coacher där för att hjälpa dig.

You must unlearn what you have learned. Do or do not. There is no try.

Dina double unders kommer inte bli bättre av att du fortsätter göra dåliga försök, så sluta med det! Det enda du har uppnått är att du har lärt dig att göra dåliga double unders. Är dina single unders inte konsistenta kommer du aldrig bli bra på double unders. Hur skulle det gå till? Gör inte en enda double under till innan du kan hoppa 200 perfekta single unders. Börja om från början såvida du inte vill bli sjukt duktig på att vara dålig på double unders.

Förhoppningsvis har du nu listat ut vad som stoppar dig för att bemästra vissa övningar. Då är det bara att lära dig bemästra dem. Det är här CrossFit Open och “Parkinsons lag” kommer in och hjälper till. Parkinsons lag säger att ”en arbetsuppgift kommer att ta exakt den tid som är avsatt för ändamålet.” Jag lovar att dina double unders på en given lördag kommer vara avsevärt mycket bättre än veckan innan om du på fredagen fått reda på att en Open-workout innehåller double unders. Du kommer kämpa frenetiskt under 24 timmar för att förbättra dem och det kommer ge resultat. Dock tror jag att vägen till double unders kan göras väldigt mycket mer njutbar om du börjar i tid.

Lycka till!