Hur ska det kännas för att du ska utvecklas rätt?

Senaste veckan har jag haft äran att få träffa över 15 BFM (Best Friends at Medis) för att prata om deras utveckling. Ganska fort betar vi av vad som gått bra, vad som varit kämpigt och vad nästa mål är.

Anledningen till att vi vill prata om frågor som dessa är att vi vet att framgång mer motivation. Inte tvärt om. Efter att ha spenderat över 15 år i finansbranschen vet jag att ytterligt lite fokus läggs på vad som är bra. Det är ju trots allt enklare att hitta misslyckanden. Otroligt många människor blir (relativt) bättre genom att trycka ner andra. Då behöver de ju inte ens anstränga sig…

Det är ju även så att ett nytt personligt rekord enkelt kan göras till ett misslyckade om man så önskar. “Du lyckades springa milen på 55 minuter för första gången. Varför sprang du inte snabbare?”, “Du gjorde din första pullup. Varför gjorde du inte två?”. “Du sålde fler XXX än någonsin. Varför sålde du inte fler?”.

(Ett gigantiskt problem är fokus på resultat och inte prestation men det kommer jag skriva om vid ett annat tillfälle.)

Under flera av veckans samtal fick jag gåshus och var på väg att börja gråta vid två tillfällen. Så otroligt insiktsfulla och reflekterande var era resonemang! Tack för att ni tar er tid att prata med oss!

I fredags morse kulminerade allt. Jag hade den stora äran att få träna med en BFM som verkligen börjar förstå. På riktigt. På CrossFit Medis var vi först i Europa med att få implementera den överlägset bästa metodiken för att utvärdera fysisk prestationsförmåga – The Level Method.

Vi testade hennes förmåga i muskeluthållighet (muscle endurance). För att testa det använde vi oss bland annat av push ups och efteråt sjöng hon gospeln. Hon förstod att om muskeluthållighet ska tränas krävs det ett annat upplägg än för t.ex. mjölksyratålighet. Upplevelsen, känslan hon hade i kroppen var helt annorlunda än vid mjölksyratestet.

Om din känsla/upplevelse i kroppen är den samma efter alla typer av träningspass kommer du endast att utvecklas till en bråkdel av din potential.

På testerna presterade hon närmare 40% bättre än om hon hade gjort testerna på egen hand. Över tid kommer det göra en enorm skillnad för hennes utveckling! Vi hittade ett tempo, en pacing, som var optimal för att utföra arbetet så fort som möjligt.

Med insikten om varför du ska göra på ett visst sätt, varför du ska känna på ett visst sätt under/efter passet kommer du utvecklas mycket snabbare.

I fredags fick vi vårt senaste tillskott för att objektivt kunna utvärdera BFM. Inbody är en maskin som mäter och analyserar en uppsjö av dina hälsomarkörer. Utanför sjukhus är det den mest exakta och avancerade utrustningen för ändamålet.

Med The Level Method och Inbody är vi nu övertygade om att vi har de överlägset bästa förutsättningarna för att vägleda människor till bättre hälsa och livskvalitet.

//Oskar