Från vilken nivå faller du?

Precis när jag var klar med denna text fick jag informationen att en BFM drabbats av ett hjärtfel. Därför ändras texten en del, men andemeningen är den samma. 

Läkarna avråder honom att under en ganska lång tid undvika högintensiv träning. Det är nog klokt. 

Dock kan han alltid träna CrossFit. När vi tränar CrossFit ska vi träna med så hög intensitet SOM MÖJLIGT. Ibland betyder det att du kan träna väldigt nära din absoluta maxkapacitet och ibland långt därifrån pga trötthet, skada eller humör. 

Vi har alla olika nivåer av absolut prestationsförmåga. Världsmästarinnan i knäböj lyfter väldigt mycket mer än min mamma i knäböj. Fast båda behöver knäböja! En av dem knäböjer för “funktionell dominans” med målet att vinna medaljer medan en knäböjer för “funktionell kapacitet” med målet att hålla sig ifrån ålderdomshemmet så länge som möjligt.

Om du tränar så nära din fysiologiska och psykologiska tröskel som möjligt kommer du att utvecklas. Vi vill att du ska ha en så bred och generell fysisk förmåga som möjligt. Vi vill att du lyfter mer, springer längre och snabbare samt hoppar högre idag än igår. Vi vill att alla dina hälsomarkörer (blodtryck, vilopuls, bendensitet etc. men också ditt max i marklyft, din tid på 10km löpning osv.) ska vara så bra som möjliga. 

Alla olika hälsomarkörer kan vi gradera från sjuk till normal till vältränad. Eftersom personen med hjärtfelet har tränat CrossFit ganska länge har han en väldigt bra fysisk förmåga. Hans träning har fungerat som en otroligt bra försäkring. Även om han inte tränar på flera månader kommer han ändå vara i bättre form än de flesta, kanske till och med dig.

Hur god är din fysiska förmåga? Var på skalan “sjuk-normal-vältränad” befinner du dig?

Förr eller senare kommer din fysiska förmåga att börja minska och då vill du att den ska göra det från så hög nivå som möjligt.