CrossFit är inte för alla men för vem som helst.

Jag tror att CrossFit är lösningen på de flestas fitness- och hälsorelaterade mål. Den största bidragande orsaken till det är att kosten är central inom CrossFit. Därför är det mer än ett ”träningsprogram”. Såvitt jag vet finns det ingen annan metodik som både innefattar en tydlig rekommendation för både träning och kost.

Men CrossFit är inte för alla, dock det är för vem som helst. Resultaten talar sitt tydliga språk och våra medlemmar är ett bevis på detta. Den yngsta medlemmen är 7 år och den äldsta 72 år. Parkinsons sjukdom, dysmeli och ätstörning är några av de extra utmaningar som återfinns bland våra medlemmar.

Flera hade aldrig hållit i en skivstång innan de kom till oss. En hade i princip inte rört på sig sedan mellanstadiet då en traumatisk upplevelse på en gympalektion skedde. Huvudsaken är att de dyker upp så att vi gemensamt kan forma en bättre framtid.

CrossFit kan verka läskigt men eftersom det är personlig träning i grupp anpassas allt för dig. För att kunna anpassa ännu bättre var CrossFit Medis först i Europa och fortfarande det enda gymmet i Sverige som implementerat The Level Method. Efter att du har genomfört de initiala testerna kommer du träna på exakt rätt nivå för att du ska utvecklas så snabbt och säkert som möjligt.

Denna vecka gläds jag precis lika mycket för den kvinnliga ninja som uppnådde ”Blue Level” som jag är för nybörjaren som nådde ”Yellow Level”. Bakom båda prestationerna ligger målmedvetet, hälsofrämjande arbete. Nu tar vi avstamp mot nya mål!

Vilka är dina mål för 2019?

Är du BFM, boka in en Goal Review här.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig till bättre hälsa och livskvalitet under 2019? Boka in en No Sweat Intro här.

Min stora utmaning är Åre Extreme Challenge. Jag är total nybörjare inom multisport så det ska bli kul!

Trevlig helg,

Oskar

Från vilken nivå faller du?

Precis när jag var klar med denna text fick jag informationen att en BFM drabbats av ett hjärtfel. Därför ändras texten en del, men andemeningen är den samma. 

Läkarna avråder honom att under en ganska lång tid undvika högintensiv träning. Det är nog klokt. 

Dock kan han alltid träna CrossFit. När vi tränar CrossFit ska vi träna med så hög intensitet SOM MÖJLIGT. Ibland betyder det att du kan träna väldigt nära din absoluta maxkapacitet och ibland långt därifrån pga trötthet, skada eller humör. 

Vi har alla olika nivåer av absolut prestationsförmåga. Världsmästarinnan i knäböj lyfter väldigt mycket mer än min mamma i knäböj. Fast båda behöver knäböja! En av dem knäböjer för “funktionell dominans” med målet att vinna medaljer medan en knäböjer för “funktionell kapacitet” med målet att hålla sig ifrån ålderdomshemmet så länge som möjligt.

Om du tränar så nära din fysiologiska och psykologiska tröskel som möjligt kommer du att utvecklas. Vi vill att du ska ha en så bred och generell fysisk förmåga som möjligt. Vi vill att du lyfter mer, springer längre och snabbare samt hoppar högre idag än igår. Vi vill att alla dina hälsomarkörer (blodtryck, vilopuls, bendensitet etc. men också ditt max i marklyft, din tid på 10km löpning osv.) ska vara så bra som möjliga. 

Alla olika hälsomarkörer kan vi gradera från sjuk till normal till vältränad. Eftersom personen med hjärtfelet har tränat CrossFit ganska länge har han en väldigt bra fysisk förmåga. Hans träning har fungerat som en otroligt bra försäkring. Även om han inte tränar på flera månader kommer han ändå vara i bättre form än de flesta, kanske till och med dig.

Hur god är din fysiska förmåga? Var på skalan “sjuk-normal-vältränad” befinner du dig?

Förr eller senare kommer din fysiska förmåga att börja minska och då vill du att den ska göra det från så hög nivå som möjligt.