Varför vi mäter oss

Som art jämför vi oss människor.

Vi tittar på andra och tänker “Han är längre än jag”, “Hon är inte lika smart som jag” eller “Hans kläder är inte lika dyra som mina”.

Det är nog en överlevnadsinstinkt. När vi för årtusenden sedan vandrade på savannen i stammar undvek vi att vara en “ensamvarg”. Därför gömde vi vår skillnader, höll oss i grupp för att vara inte bli ett lätt byte för rovdjur.

Men i det moderna samhället behöver vi inte längre bry oss om att inte passa in i stammen. Det betyder att det mesta av jämförandet gällande vårt utseende, vikt och fitness kommer från OSS SJÄLVA.

Denna “interna” jämförelse kan pusha dig att kämpa hårdare. Din vilja att vinna en medalj eller klara något som andra klarar men inte du – det kan vara positiva aspekter av att jämföra dig med andra.

Men i fitnessindustrin är de flesta jämförelserna INTE hälsosamma:

“Jag vill ha magmuskler som honom.”

“Jag vill ha en rumpa som henne.”

På CrossFit Medis vill vi förändra din syn på fitness och det börjar med att mäta fitness på ett annat sätt.

I förra veckan marklyfte vi. Det är en fantastisk övning för de (likt jag) som sitter på rumpan stor del av dagen eftersom den reaktiverar sätesmusklerna och fixar vår hållning. Det är således en nyttig övning fast det var inte bara därför jag körde marklyft förra veckan.

Jag gör det för att jag vet min score: förra gången lyfte jag X kg, denna gång ville jag lyfta lite mer.

Jag blir riktigt glad varje gång jag ser en stjärna i Wodify eller en kommentar i vår medlemsgrupp att någon slagit PR! Både David och Naim lyfte t.ex. över 100 kg för första gången!

Vi kan göra även göra denna typ av mätning på “flås-pass”.

I lördags rodde vi blandat med repklättring och pressar över huvudet. Det går inte att ta ut sig max om vi körde samma pass varje dag. Föreställ dig att försöka slå ditt personliga rekord på 5km löpning varje dag. Innan veckans slut hade du gett upp.

Passet skulle bli tråkigt och du skulle sluta göra framsteg. Därför ändrar vi vikter, rörelser, tidsdomäner – i princip allt – varje dag.

Då och då repeterar vi pass för att kunna jämföra vår fitness. Level Method-pass är t.ex. mycket bättre jämförelse för fitness än speglar. Därför har vi inga speglar i gymmet.

Att känna till din “Fran”-tid betyder inte att alla osäkerheter och kroppsfixeringar försvinner – men det hjälper. Och det är MYCKET enklare att gå till gymmet när man vet att alla tittar på ens ansträngning istället för ens rumpa.

Jag hoppas vi syns på lunchpasset imorgon!

Diskussion med Martin