Bamsekramar och High Fives från Honduras

Hej underbara Crossfit Medis,

Jag vill att ni ska veta att jag tänker på er och saknar er. De senaste veckorna lite mer än vanligt.

För ganska precis ett år sedan fick jag en solig eftermiddag ett samtal med erbjudande om drömjobbet. Inom den första timman, efter några glädjehopp och telefonsamtal med mamma och mina två bästa vänner, googlade jag ”crossfit tegucigalpa”. Några träffar, pjuh. Jag kunde andas ut. Det verkar finnas Crossfit i Honduras. Som en del i förberedelsen inför flytten kontaktade jag de två boxarna jag hittade i mina googlingar. Jag lovade mig själv att det fick gå max två veckor till jag satte fötterna innanför en av boxarna. Men så blev det inte. Hindren och ursäkterna kom, både de giltiga och de ogiltiga. Det blev för krångligt innan jag skaffat bil, landet hamnade i valkaos och undantagstillstånd. Vi hade utegångsförbud. Jag fick vänner och la mig alldeles för sent om nätterna många av veckans dagar, vi åt och drack gott. Jag reste så mycket jag kunde, samtidigt som jag försökte lära mig ett nytt jobb. ”Äsch, det är ingen idé att börja nu, jag ska ju ändå vara borta i några veckor om två veckor”.

Tiden gick och jag började känna att jag inte kunde säga att jag ”håller på med crossfit” längre. Och varje gång jag bestämde mig för att ”nu händer det” återkom jag till problemet: Vilken box väljer jag? Innan jag kom hit hade jag bestämt mig för att börja på box 1, de hade nämligen svarat när jag mailade dem innan jag flyttade till Honduras. Väl på plats började rekommendationerna och avrådan att hagla. De löd ungefär såhär:

Box 1: Ruffig och cool garagebox, billig och med bra stämning. Avslappnad. Men också fokus på att lyfta så tungt du bara kan, teknik är inte så viktigt. Stora grupper.
Box 2: Fräscha lokaler, bra utrustning och utbildade coacher. Men väldigt dyr och snobbig. TV-stjärnorna och de rika går där. ”Alla blir inte accepterade och insläppta i gänget.”

Beslutet var inte lätt. I jämförelse med Crossfit Medis – den fantastiska stämningen, en box där verkligen alla är välkomna, med proffsiga coacher, som lär ut och rättar till, där teknik och säkerhet kommer först, där vi svettas, skrattar och utvecklas tillsammans – så kändes ingen av de två boxarna lockande. Avgörandet kom när två bekanta sa ”om du har kört riktig Crossfit tidigare, då är det bara box 2 som gäller, på alla andra ställen kommer du att bli besviken”.

Så en tidig morgon för tre veckor sedan parkerar jag min bil utanför EREI Crossfit. Framför mig ser jag ett fullt utrustat utegym, där hänger ringar och rep, det finns pullup- och squats rack, peg boards på väggarna, jag ser en släde. Inifrån hör jag det bekanta ljudet av skivstänger som dunsar. Helt plötsligt är magen full av fjärilar.

Coach Mike hälsar mig glatt välkommen. På mitt första pass med 06:30 gänget är det jag och åtta grabbar med överarmar lika stora som mina lår. Alla kan göra handstand push-ups, chest to bars och lyfter ofantliga mängder. Det är regnsäsong nu och luften känns lika fuktig och varm som i tjejernas omklädningsrum intill originalet. Passet börjar. Vi kör tabata-intervaller som uppvärmning, följt av 2000 m rodd. Sedan är marklyft på schemat och passet avslutas med en svettig wod på 15 minuter. Efteråt ligger jag lycklig på golvet och kämpar efter luft. Jag vet att jag är tillbaka. Pass nummer två bjuder på Filthy fifty. Under helgen kan jag varken gå upp eller nerför trappor, ta mig ur sängen eller in i bilen, sätta mig på toaletten, eller lyfta vattenglaset till munnen. Jag får skylla mig själv som hållit mig borta från Crossfiten under åtta månader.

EREI betyder styrka på garifuna, som är ett minoritetsspråk i Honduras. En av boxens coacher är Joel Bran som är trefaldig regionals atlet och som i år för första gången ska vara med i Crossfit Games (Masters 35-39). Han skickade mig ett ”tjenare, hur går det för dig?”-meddelande för några dagar sedan.

Jag har fortfarande lite anpassning kvar att göra innan jag känner mig helt hemma på min nya box. Vad alla redskap och vikter heter på spanska har jag inte hundra procent koll på och jag är riktigt förvirrad när jag försöker förstå hur mycket jag sätter på stången då jag inte vant mig vid att räkna om från kg till lbs än.

Som tur är har jag inte märkt av den där snobbigheten som jag blev så varnad för. Istället har jag fått ett varmt välkomnande av alla. Jag kör Crossfit Medis-style och langar fram handen och hälsar på alla som jag inte träffat tidigare. Mitt nya 06:30-gäng charmar mig alltmer för varje dag även om de såklart aldrig kommer att kunna ersätta mitt saknade 07-gäng på Medis. Och coacherna Mike, Eddie och Daniela kommer aldrig att ersätta Kalle, Anter och Oskar. Men Crossfit är trots allt ändå Crossfit, oavsett var en är i världen.

Bamsekramar och High Fives från Honduras!

/Amanda Almström

Fem tips på hur du håller dig på banan under semestern

Dagarna blir längre och vädret blir varmare. Det gör sommaren till en populär period då folk tar semester och reser. Men det är även lätt att tappa den hälsosamma kosthållningen som vi under en längre tid byggt upp. Alla vet vi hur lätt det är att falla tillbaka till dåliga vanor, så hur gör vi då för att undvika detta?

Här kommer 5 tips som hjälper dig att vara kvar på banan:

  1. Sätt rimliga mål. På resande fot är det viktigt att sätta upp mål för att upprätthålla kostvanorna. Semestern är ofta en svår tid att börja med nya vanor, så fokusera på att fortsätta som vanligt och gör inga drastiska förändringar.
  2. Fortsätt med liknande rutiner. Du är förmodligen van vid att äta mindre mål med jämna mellanrum. Planera dina mål på samma sätt under semestern och förbered mellanmål som är lätta att ta med. Din kropp är också van vid fysisk aktivitet och träning. Ofta finns det ett gym i närheten eller på hotellet. Men mycket träning går utmärkt att göra på hotellrummet eller utomhus, då behövs inga redskap utan du kan arbetar med kroppsviktsövningar som armhävningar, situps, air squats och burpees.
  3. Planera din dag och känn till dina alternativ. Serveras det frukost på hotellet? Vad behöver du för att inte frestas av croissanterna och muffinsarna? Se till att ha med dina egna hälsosamma snacks. Kolla upp vilka restauranger som finns i närheten och vad som finns på deras menyer. Finns det alternativ som följer vår modell med ½ tallrik grönsaker, ¼ protein och ¼ stärkelse? Var inte rädd för att be restaurangen om att byta ut råvaror på tallriken så det passar dig bättre. Till sist, logga all din mat INNAN du äter den för att vara säker på att du är på rätt bana.
  4. Var försiktig med alkoholen. Alkohol innehåller tomma kalorier och kommer orsaka inflammation. Var försiktig med läsk och juice (inklusive drinkar som blandas med dessa) som innehåller mycket socker. OM du dricker håll dig till vin och vattenbaserade blandningar, såväl som klar/ofärgad alkohol. Kom ihåg att dricka varannan vatten!
  5. Unna dig något gott. Måtta är nyckeln. När du har semester vill du säkert gärna äta något som i vanliga fall inte ingår i din kost. Istället för att avstå helt, vilket i sin tur kan resultera i att du hetsäter senare, så kan du unna dig en mindre bit. Unna dig något gott, men gå sen vidare och fortsätt med dina vanliga kostrutiner.

Fortsätt din utveckling genom att stanna kvar på banan även under sommaren. Om tre månader kommer du att tacka dig själv för att du fokuserade på dina mål!

Trevlig sommar!

/Elin Larsson